Samverkan med spelbolag

Då vi förstått att spelbolag närmat sig era medlemsföreningar med förslag på sponsringssamarbeten, och om ni får frågor om detta, påminns om hur vi inom svensk fotboll ser på detta på den nya omreglerade spelmarknad som gäller sedan den 1 januari, läs mer på SvFF sida (länk)

Från 1 januari 2019 gäller en ny svensk spelreglering. Denna gäller även spel över internet som riktas till den svenska marknaden. Bolag kan ansöka om, och av Lotteriinspektionen beviljas, licens att erbjuda t.ex. spel på idrott riktad mot svenska konsumenter.

Den nya regleringen innebär också att det blir tillåtet att, t.ex. genom reklam, främja sådana bolag som fått licens. Det utgör däremot ett brott att främja bolag som inte har licens att erbjuda spel på den svenska marknaden. Den som t.ex. gör reklam för ett utländskt spelbolag, som saknar licens i Sverige, riskeras således att dömas för brott.

Svenska Fotbollförbundet står bakom Riksidrottsförbundets Policy för samverkan med spelbolag.

Som fotbollförening bör man alltså endast samarbeta med sådana spelbolag som begränsat sitt sportspelutbud på ett sådant sätt som accepterats av berörda idrottsförbund. För fotbollens del innebär det att bolagen inte erbjuder spel på lägre nivå – under div. 2 på herrsidan resp. Elitettan på damsidan – och inte heller på delmoment i en fotbollsmatch som inte har direkt bäring på slutresultatet i densamma – t.ex. antalet inkast, hörnor och gula eller röda kort.

Läs mer

Lotteriinspektionen har till 1 januari inte tagit möjligheten att begränsa spelutbudet för att motverka matchfixing. SvFF har därför överklagat de spellicenser som ger rätt att erbjuda spel även på lägre divisioner och enskilda matchhändelser som gula kort, antal hörnor och liknande.